In de afgelopen decennia heeft field service software een hele transformatie doorgemaakt: van traditionele, lokaal geïnstalleerde systemen (on-premise) naar moderne, cloud-gebaseerde oplossingen. Deze evolutie had niet alleen invloed op hoe servicebedrijven hun buitendienstactiviteiten beheren, maar bracht ook een aantal voordelen en uitdagingen. In dit blog leggen we je graag uit welke dit zijn.
On-premise installaties zijn lokale servers waarop bedrijfsgegevens, zoals klant-, product-, verkoop-, marketing-, juridische en financiële data, staan en die compleet in eigen beheer zijn van de serviceorganisatie. On-premise installaties waren jarenlang de standaard. Dit gaf vaak een veilig gevoel: een lokale server is immers in eigen beheer en hierbij is er geen afhankelijkheid van een derde partij. Toch zijn er ook een aantal nadelen: voor updates en onderhoud is een eigen IT- en applicatiebeheerder nodig. Daarnaast is het kostbaar om de noodstroomvoorzieningen, koeling en toegangscontrole goed op orde hebben.
Met de komst van cloud-technologieën werd het voor serviceorganisaties aantrekkelijk om van on–premise naar de cloud te gaan. Hierbij staan gegevens niet meer op een lokale server, maar worden deze gehost op externe servers die via het internet toegankelijk zijn. Bovendien wordt het beheer van updates en onderhoud overgenomen door de serviceprovider, waardoor serviceorganisaties zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.
De evolutie van field service software van on-premise naar cloud-gebaseerde oplossingen biedt bedrijven nieuwe mogelijkheden om flexibeler, efficiënter en kostenbesparend te werken. Met snelle verbeteringen in cloud-technologieën en strikte beveiligingsnormen, lijkt deze trend zich voort te zetten. Ook de field service oplossing van Sigmax, Connect, is beschikbaar in de cloud.