Sigmax-Scanauto-SCANaCAR-1920x720
News

La Louvière handhaaft parkeren met Sigmax Scanauto oplossing

De Waalse stad La Louvière controleert voortaan op parkeerrechten met de Scanauto oplossing van Sigmax en SCANaCAR.

Door ingebruikname van de Scanauto, worden al rijdend kentekens van geparkeerde auto’s gescand en door Sigmax CityControl gecontroleerd. De keuze voor de Sigmax/SCANaCAR Scanauto oplossing leidt voor La Louvière tot een efficiënter handhavingsproces op parkeren. Dit resulteert in een verwachte verhoogde leefbaarheid van de stad en een toenemende betalingsbereidheid. Sigmax werkt binnen dit project samen met SCANaCAR, een product van Abstract Computing International BV (ACI).

De Scanauto oplossing bestaat uit een milieuvriendelijke auto, uitgerust met hoogwaardige technologie, gekoppeld aan Sigmax CityControl voor controle en opvolging. De SCANaCAR Scanauto bevat meerdere camera’s, een assisted GPS-module, 4G-connectiviteit, een boordcomputer en flippers aan het stuur voor activatie. Met deze duurzame Scanauto kan La Louvière meer dan 1250 voertuigen per uur controleren. Opvolging door handhavers, bijvoorbeeld voor het uitschrijven van een retributie, vindt plaats via handhelds.

Nauwkeurige controle op tijdgebonden parkeerrechten

Handhaving op parkeren wordt in La Louvière verzorgd door Q-Park City Parking. Controle van voertuigen vindt in zes gedefinieerde zones plaats, zowel in de betaald parkeren zone als de blauwe zone. De Scanauto is in staat efficiënt en op betrouwbare wijze binnen de blauwe zone te controleren op het gebruik van parkeerschijven.

Van een opname van een voertuig door de Scanauto, wordt in real-time een bestand met kenteken, GPS-positie en tijdstempel vanaf de Scanauto naar de CityControl backoffice verstuurd. In deze digitale omgeving wordt geautomatiseerd geverifieerd of een voertuig een geldend parkeerrecht heeft, zowel voor de parkeerrechten uitgegeven door parkeerautomaten, SMS-parkeren en parkeervergunningen als voor de blauwe zone.

Niet-verstorend binnen het straatbeeld

De Sigmax/SCANaCAR Scanauto oplossing is beschikbaar in zowel Nederland, België, Zwitserland als Verenigd Koninkrijk en kan naar wens geconfigureerd worden. Handhaaf kenbaar of onopvallend op parkeren, eventueel ook via een scanscooter en/of scanfiets. De Scanauto rijdt onopvallend door La Louvière, met een uiterlijk dat overeenkomt met een reguliere auto.

“City Parking kiest met deze oplossing voor een frequentere controle, waardoor de stad een hogere betalingsbereidheid verwacht”, zegt Didier Panneels, Manager on Street bij Q-Park. “Omdat de Scanauto met grote nauwkeurigheid de positie van voertuigen kan controleren, is tevens de verwachting dat het aantal fout- en onnodig langparkeerders daalt. Op basis van positieve resultaten uit een eerdere proef met deze scanauto in Doornik, zal dit de leefbaarheid en het winkelklimaat verbeteren.”

Met de Scanauto kiezen gemeentelijke overheden voor een totaaloplossing voor datagedreven kentekenparkeren. CityControl biedt inzicht in de effectiviteit van beleid, dankzij koppelingen binnen de oplossing met meerdere systemen. Ook kunnen op basis van Scanauto informatie uitgebreide managementrapportages uitgevoerd worden. Panneels: “La Louvière gaat automobilisten beter begeleiden in mobiliteit door op actievere en vernieuwender manieren hen te attenderen op beschikbare parkeerplaatsen en omleidingen.”

Sigmax praktijkcases

Gemeente Alkmaar

Gemeente Alkmaar is trots op een prachtig historisch centrum met vele honderden rijksmonumenten, grachten en een wereldberoemde kaasmarkt. Sigmax helpt de Noord-Hollandse gemeente toegang van voertuigen tot het hart van de stad te controleren.

Lees deze caseCheck alle cases

Gemeente Venlo

Gemeente Venlo past voor de eerste keer een nieuwe methodiek toe bij een aanbestedingstraject binnen de IT en parkeerdienstverlening. Middels the Best Value Procurement methodiek (BVP) koos gemeente Venlo Sigmax als partner.

Lees deze caseCheck alle cases

Stad Leuven

“We weten nu precies: die specifieke fiets staat daar. Zouden we dit systeem niet hebben, dan zouden we in het depot fietsen met de hand nog steeds zelf moeten opzoeken. Het was een huzarenwerk om binnen een jungle van tweewielers een bepaalde fiets ertussenuit te halen.”

Koen Wouters, hoofdcommissaris Leuven

Lees deze caseCheck alle cases