Heeft u wel eens gehoord van de term ‘best of breed’? Onderzoeks- en adviesbureau Gartner omschrijft het als volgt: “Bedrijven kopen vaak software van verschillende leveranciers om voor elk toepassingsgebied het beste aanbod te krijgen.” Maar wat betekent dit concreet? En wat zijn de voor- en nadelen van deze strategie? We leggen het graag uit.
We spreken over een best of breed strategie wanneer softwareoplossingen worden ingezet voor specifieke bedrijfsprocessen. Bijvoorbeeld een oplossing speciaal voor het ondersteunen van de buitendienst. De softwareleverancier van deze oplossing richt zich volledig op één bedrijfsproces. Wanneer een organisatie kiest voor een best of breed strategie, werkt het dus met verschillende softwareoplossingen passend bij ieder bedrijfsproces.
De tegenhanger van best of breed is een all-in-one oplossing. Zoals de term al verklapt beschikt een all-in-one pakket over een breder aanbod aan functionaliteiten. Een goed voorbeeld hiervan is een ERP-systeem. Dit kan een boekhoudsysteem, urenregistratie, CRM én een oplossing voor de buitendienst bevatten. Hierbij kiest de organisatie één leverancier voor alle bedrijfsprocessen.
Nu we de twee begrippen hebben uitgelegd, zetten we de voor- en nadelen op een rijtje:
Het is lastig om te zeggen welke strategie ‘beter’ is. Iedere organisatie is uniek en heeft specifieke wensen en eisen betreffende software. Bij Sigmax geloven we in een best of breed strategie. Onze field service oplossing Connect, is namelijk geheel gericht op het ondersteunen van de buitendienst. We begrijpen dat serviceorganisaties veel uiteenlopende processen, diensten en vraagstukken hebben. Dit vraagt om een flexibele, betrouwbare en specialistische oplossing. Dankzij twaalf jaar ervaring weten we wat er speelt in de markt en hoe we buitendienstprocessen het beste ondersteunen. Bent u op zoek naar een nieuwe oplossing voor de buitendienst? We denken graag mee over de mogelijkheden.