Met ruim 335 medewerkers en een productiecapaciteit van 100.000 pompen per jaar is Duijvelaar Pompen marktleider op het gebied van centrifugaalpompen en drukverhogingsinstallaties voor drink- en proceswatertoepassingen. Om een optimale service te garanderen maken de 50 monteurs van Duijvelaar Pompen al negen jaar gebruik van Connect, de field service software van Sigmax.
ICT-Manager Niels Breedijk is sinds dertien jaar werkzaam bij Duijvelaar Pompen en vertelt over de digitale transitie van de serviceflow: “voordat we gebruik maakten van Connect, was onze flow nog volledig op papier. Dit was arbeidsintensief en foutgevoelig. Handschriften waren slecht leesbaar en één van onze collega’s moest alle werkbonnen overtypen, dat ging gewoon niet meer.”
Inmiddels is het gebruik van Connect software niet meer weg te denken uit de procesflow. “De hele flow is 20 keer sneller geworden qua informatiestroom. De monteur heeft nu altijd de juiste informatie bij zich en we hebben inzichtelijk hoelang een order duurt. We werken nu sneller en doen meer onderhoudsbeurten met dezelfde mensen. Als Connect niet meer zou werken dan hebben we echt een probleem. In de afgelopen zes jaar heeft de field service software er gelukkig nog nooit uitgelegen”, aldus Breedijk.
“Er zijn meerdere verbeterslagen geweest op het gebied van efficiency. De monteur wordt nu geholpen om de juiste stappen te doorlopen en de informatie vast te leggen. Zo is de doorlooptijd richting de klant verkort en worden er minder administratieve fouten gemaakt. Alles wordt dankzij de interface automatisch afgehandeld en in het ERP geplaatst. Uren, types en materialen worden nu allemaal automatisch geregistreerd waardoor de kwaliteit van onze data is verbeterd.”
Ook voor het behalen van businessdoelen is het gebruik van de field service software van Sigmax van groot belang geweest. Breedijk: “de customer intimacy is verbeterd doordat het afhandelen van werkbonnen een stuk professioneler gaat. Voorheen werden de werkbonnen door de monteurs per post opgestuurd en kon het enige tijd, tot soms wel weken duren voordat de klant de offerte binnen had. We merken dat klanten nu aangenaam verrast worden als ze de bonnen direct na het afhandelen van de order in hun mail ontvangen. Doordat de registratie van materialen nu optimaal wordt gedaan, kan er ook sneller gefactureerd worden.” Om predictive maintenance mogelijk te maken, is Duijvelaar Pompen druk bezig met ontwikkelingen rondom IoT. “Op dit moment draaien we pilots waarbij installaties de storingen direct doorgeven aan Duijvelaar Pompen, zodat we direct kunnen schakelen om de klant te helpen. Ook hierin denkt Sigmax mee en bewijzen ze dat niet ze alleen een leverancier zijn maar ook
een echte partner”, aldus Breedijk.