Sinds 5 november 2019 heeft de gemeente Utrecht het aantal scanauto’s in combinatie met CityControl verdubbeld naar vier voertuigen. Nieuw voor de gemeente is het volledig kunnen handhaven op afstand door middel van DeskControl.
Utrecht controleert met de scanauto of het parkeergeld is betaald. De scanauto scant het kenteken en maakt foto’s van de situatie, waarna een automatische controle volgt via het Nationaal Parkeer Register of er een geldig recht is. Vanuit het stadskantoor controleren handhavers met de DeskControl oplossing of een parkeerbon terecht is. Bij twijfel ontvangt een handhaver op straat een opdracht om de situatie te beoordelen. Is de parkeerbon terecht, dan wordt de ‘naheffing voor het niet betalen van parkeerbelasting’ binnen twee weken toegestuurd. Bij drie of meer niet betaalde parkeerbonnen heeft de gemeente de optie om een wielklem te gebruiken.
Door de DeskControle oplossing en de inzet van vier scanauto’s wordt er efficiënter gehandhaafd. Bij een gemiddelde verkeersdoorstroming kan een scanauto ongeveer 1200 scans per uur maken. Daarentegen levert het handmatig kentekens invoeren door een boa 70 controles per uur op. Scannen met een auto zorgt dus voor ruim 17 keer zoveel controles.
Het CityControl software platform stelt de gemeente Utrecht in staat om snel op te schalen in het aantal scanvoertuigen. Tevens is de gemeente klaar voor de toekomst om op afstand te handhaven op Mulder feiten.
Neem contact met ons op via onderstaande formulier.
Sigmax maakt gebruik van cookies om de website goed voor u te laten werken. Voor het plaatsen van bepaalde cookies dient u eerst toestemming te geven.